Improspekcije2021

15. međunarodni festival improvizacije

  1. 22. – 25. srpnja 2021.
    25. – 28.
    rujna 2021.
    26. – 28. studenog 2021.

Nekoliko sekundi telefonskog poziva koji nas obavještava o tome da je zaraza prišla blizu; pokret tla ispod nogu koji iznenadno ukida svaki osjećaj stabilnosti svakodnevnog života, a kao posljedicu ostavlja nefunkcionalnost prostora za život i/li rad, koja traje duže nego smo mogli pretpostaviti.

Kako i zašto stvaramo ovdje i sada?

Programacija festivala Improspekcije2021 vođena je, kao i svake godine do sada, promišljanjem aktualnih potreba i stanja kako umjetničke scene, tako i društva. U vremenu u kojem živimo, improvizacija dobiva novo značenje te nas iskustvo i vještine stečene kroz višegodišnju praksu improvizacije podržavaju i uče kako opstati u izvedbi, ali i izvan nje.

Kroz izvedbe, radionice, diskurzivne i eksperimentalne formate program Improspekcija propituje različite tjelesne, socijalne i političke aspekte improvizacije u najširem smislu, predstavlja rad međunarodno renomiranih umjetnica  Sare Shelton Mann/ Abby Crain (radionica ‘Alkemija pokreta’ i izvedba ‘Druga strana’), te Kirstie Simson (radionica ‘Improvizacija kao životna praksa’ i izvedba ‘AIRE, solo za naše majke’), nastavlja stare i otvara prostor za nove suradnje, lokalno kao i s međunarodnim partnerima, te podržava rad lokalnih umjetnika s posebnim fokusom na utjecaj pandemije na umjetnički rad i produkciju. Bit će prikazani radovi: ‘Nevidljivi (ples)’ Irme Omerzo, ‘Svijet od poljubaca, ne kamenja’ Antonije Dorbić, Lane Šprajcer, Marte Krešić i Danijele Vukadinović, ‘U slobodnom prijevodu’ plesne skupine Magija i Sanje Josipović, te radovi mladih umjetnica koje su netom završile studij plesa pri ADU.

U suradnji sa zagrebačkom Akademijom dramske umjetnosti kroz projekt ‘Kuriranje u kontekstu’, program predstavlja iskustveno predavanje u dva dijela Varinie Canto Vile: ‘Trebamo/Mogli bismo/Možemo: Pokret u okviru odnosa zakona i života’. U suradnji s Movement Research iz New Yorka, kroz program Global Practice Sharing, nastavlja se OPEN Exchange- interdisciplinarni i interkulturalni dijalog između umjetnika iz SAD-a, Irana i Hrvatske.

Program:
1. dio

22. – 24. srpnja 2021., Svetvinčenat
Sara Shelton Mann / Abby Crain: Alkemija pokreta
radionica

25. srpnja 2021., 21.00 sat, Svetvinčenat
Sara Shelton Mann / Abby Crain: Druga strana: Noć sanjarenja
predstava

koreografkinja: Sara Shelton Mann
izvođačica: Abby Crain
skladatelj vokalnog zvučnog zapisa: Frederic Blinbiao
produkcija: Mixed Bag Productions

Ulazimo u žutu zonu.
Na zapadu je suša, tornado se približava.
Poplavljeni čamci plutaju južnim ulicama.
Krhotine kao snježne pahuljice padaju iz oblaka
i kao zrna tuče udaraju o granicu.
Zrakom odjekuju pucnji, pred tvojim vratima miris je smrti.

Smijem li dodirnuti tvoj dah?
Smijem li poljubiti tvoje kosti?

Vani je proslava, a unutra vatromet
koji te stoljećima drži budnom.
Zapali svijeću i zaplešimo. P.S.

Hoćeš li mi kupiti sjedalo na planini Sinaj?

Odnesi svu našu patnju
i voli me zauvijek.

Od romantičnosti romana do hyperpop zazivanja suza, Abby Crain i Sara Shelton Mann dijele palimpseste pokreta nadahnute njihovom dvadesetogodišnjom suradnjom. Ovaj dugi koreografski proces ne može se ponoviti. Pohranjene studije karaktera, partiture pokreta i narativne pjesme stvaraju proces i poeziju. Zakoračite s nama u srce, uronite ruke u lapor i uđite u maštariju.

***

2.dio

25. – 26. rujna 2021., ADU Zagreb i Ljetna pozornica Tuškanac
Kirstie Simson: Improvizacija kao životna praksa
radionica

27. rujna 2021., 19.00 sati, Muzej suvremene umjetnosti Zagreb
Kirstie Simson: AIRE, solo za naše majke
predstava

Ovaj solo izvorno je nastao kao posveta mojoj majci, preminuloj prije osam godina.
Zamišljala sam njezin oslobođeni duh kako otpušten leti s crvenim lunjama, veličanstvenim pticama koje obitavaju u njenoj domovini Walesu.
Majka me poticala da tražim slobodu u životu.
Ovaj solo moj je izraz zahvalnosti svim ženama koje su se borile za ženska prava, kao i želje da sve žene budu slobodne.
Naknadno sam otkrila da sam od majke naslijedila genetsku predispoziciju prenošenu generacijama. U ovom solu istražujem mogućnosti kako vlastitim životom iskazati poštovanje nasljeđu koje nas je stvorilo, sa zahvalnošću za prilike koje imamo, a koje su prijašnjim generacijama bile uskraćene.
Sa slobodom dolazi odgovornost.

28. rujna 2021., 17.00 sati, Krešimirov trg, kvart Medveščak
Irma Omerzo: Nevidljivi (ples)
predstava in situ

autorica projekta i koreografkinja: Irma Omerzo
izvođačice i autorice pokreta: Viktoria Bubalo, Anđela Bugarija, Ema Crnić, Lara Frgačić, Una Furač Štalcar i Ariana Prpić
kompozitor i muzičar: Stanko Kovačić
dramaturginja: Jasna Jasna Žmak
kostimografkinja: Zdravka Ivandija Kirigin
suradnica za balet: Andreja Jeličić
fotograf i snimatelj: Jasenko Rasol
produkcija: MARMOT
Predstava je nastala uz financijsku podršku Ministarstva kulture i medija te Gradskog ureda za kulturu, obrazovanje i sport Grada Zagreba.

Novi autorski projekt Irme Omerzo izvire iz specifičnih okolnosti umjetničke proizvodnje u vrijeme svjetske pandemije koja je radikalno reducirala različite mogućnosti zajednišva. Izmještajući izvedbu u javni prostor dva zagrebačka kvarta, Omerzo u novom projektu postavlja pomalo utopističko pitanje koliko malo odnosno koliko puno je potrebno da suvremeni ples postane vidljiv u javnom prostoru, da se iz svakodnevne situacije dogodi izvedba, da netko tko nije dio uobičajene plesne publike najednom to postane.
Istovremeno, ovaj je projekt nastavak autoričinog preispitivanja uvjeta rada na plesnoj sceni u domaćem kontekstu i izvan pandemijskog vremena, s obzirom na to da su pitanje nevidljivosti plesa i nedostatka prostora za rad konstante koje neminovno prate kulturni rad na domaćoj nezavisnoj sceni. U tom je smislu “izlazak na ulicu” u ovom projektu dvostruko motiviran. Koreografski se materijal pritom odmiče od svakodnevnog pokreta i zahvaća u različite vrste kodiranih tjelesnih praksi, istražujući komunikacijske kapacitete naših tijela u javnom prostoru. Izvođačice tako grade zajedničku mrežu u kojoj se izmjenjuju različiti modusi tjelesne signalizacije i komunikacije, povremeno se poigravajući i s baletnim vokabularom, kao najkodificiranijim dijelom plesnog registra. S druge strane, koreografski se ispituju i modusi urbane nevidljivosti kroz deriviranje pokreta iz različitih (polu)ilegalnih praksi. Kombiniranjem ovih raznorodnih vrsta materijala stvara se koreografija koja ulazi u dijalog s različitim gradskim toposima privremeno pretvarajući prostor ulice u prostor izvedbe, stvarajući načine da ples postoji, ali da od strane gledatelja može biti i slučajno otkriven. Nevidljivi (ples) svoju publiku tako poziva da ga prati i otkriva, krećući se zajedno s pulsiranjem kvarta.

***

3. dio

  1. 26. studenog 2021., 19.00 sati, Muzej suvremene umjetnosti Zagreb

Večer studentskih radova:

Anika Cetina: Anna, balla
Vitomir Jovičić Simke tragično je preminuo 2009. godine u Rijeci. Tijekom večernjeg izlaska, nakon prisile na break dance i rap, gurnut je u rijeku gdje se je, pred mnoštvom okupljenih, ugušio utapanjem.  Rad je pokrenut vlastitim sjećanjem, osjećajem odgovornosti i potrebom za odgovorom na tragičan događaj. Koreografija se temelji na pojedinačnim i zamišljenim iskustvima žrtve, počinitelja i svjedoka koje održavam u jednom izvođačkom tijelu. Afektivno izvođačko stanje koreografski razvijam u izvedbeni modalitet koji radi kao obrambeni mehanizam za suočavanje s uvjetima koreografije, izvedbe i sebe same. Anna, balla je rad vlastite tuge, frustracije i boli.

U koreografiji se koriste motivi dramskog djela 4.48 Psychosis autorice Sarah Kane te pjesma Schiccherie autorice Madame.

Rad je nastao u produkciji Akademije dramske umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu, pod mentorstvom doc.art. Irme Omerzo.

Valentina Miloš: l (s)

Izvedba je rezultat rada s metodama korištenima u izvedbi LSLSLS, koreografa Mateja Kejžara, u izvedbi Lane Hosni. U radu se ogleda susret tijela, glasa, prostora i vremena koji se, zbog specifičnosti ovakvoga pristupa, međusobno otvaraju jedan drugome te tako pronalaze dom u supostojanju, prihvaćanju i eksperimentu. U ovome radu se naglašava dovoljnost svega prisutnoga te se upravo tako nudi u danom trenutku istraživanja, pa tako i same izvedbe.

‘l (s)’ rezultat je jednogodišnjeg istraživanja, provedenog tijekom 3. godine prediplomskog studija plesa, realiziran u produkciji Akademije dramske umjetnosti pod mentorstvom Petre Hrašćanec, Mateja Kejžar i Lane Hosni.

Oblikovanje svjetla: Marko Milohnić

Ela Đimoti: nice things inside

U ovom radu istražujem razne mogućnosti i vrste sudjelovanja gledatelja u izvedbi kroz uvezivanje pokreta, govora, objekata i tehnologije s primarnim ciljem preispitivanja funkcije autora. Kroz donošenje raznih odluka i odabira gledatelji, svjesno ili nesvjesno, transformiraju izvedbu prema svojim afinitetima. Iako u radu postoji precizna struktura, ona je stvorena da bi bila modificirana i/ili uništena na način specifičan za datu publiku u datom trenutku.

Ovaj solo je nastao u produkciji Akademija dramske umjetnosti u Zagrebu, tijekom studija Suvremenog plesa (izvedbeni smjer) u sklopu kolegija Istraživački projekt na 3. godini pod mentorstvom doc. art. Irme Omerzo.

Anika Cetina, Ela Đimoti, Jeanne Lakits, Dora Pocedić: JADE

Tijelo dopušta biti viđeno, kroz koreografiju njegovog odnosa s kamerom. Koreografija je rezultat intimne interakcije izvođača s alatom kamere. Izvođači rade s osobnim/javnim/virtualnim prostorom da izbjegnu njihove normative i naglase svoju osjetljivost.

Destabiliziramo udobnost gledatelja koja polazi od pretpostavke uživanja u izvedbi izdaleka. Stoga daleko od gledatelja prilazimo koreografiji.

Rad je nastao za vrijeme akademske godine 2020./2021., u produkciji Akademije dramske umjetnosti Sveučilišta u Zagrebu, tijekom studija Suvremenog plesa, izvedbenog smjera, prilikom kolegija Koreografija 4, pod mentorstvom doc.art. Nikoline Pristaš.

  1. 27. studenog 2021., 19.00 sati, Centar kulture na Peščenici – KNAP
  2. Lana Hosni: Soma diva
  3. predstava

soma diva zamišljena je kao tjelesno glazbeni, više ili manje glasovni, izvedbeni događaj. Ona je ujedno i izvedba i pitanje kako postaviti uvjete za izvedbu da stigne. Postavke procesa su da radim(o) sa onime što imamo. Dajem(o) dozvolu kolabiranju ideja, unaprijed zamišljenih ili onih koje nastoje nastati. Ritam dramaturgije podsvijesti je ritam koji je dobrodošao. Naslov rada soma diva dolazi iz osobne fascinacije somatskim iskustvima i kontinuiranog pitanja kako ona egzistiraju u odnosu na vanjski svijet. Na kojim mjestima unutrašnje iskustvo izvođačice uključuje prostor izvana i iskustvo drugog, i obrnuto.

Lana Hosni – inicijativa, koncept, izvedba

Andro Giunio – glazba, izvedba

Marko Gutić Mižimakov – dizajn, prijatelj predstave

 

GPS OPEN Exchange / mayfield brooks: Whale fall (film) / Kayvon Pourazar: Movement exploration / Saghar Hosseinpour: lecture performance / online

Varinia Canto Vila: Trebamo/Mogli bismo/Možemo: Pokret u okviru odnosa zakona i života

predavanje, online

Ovo istraživanje započinje interdisciplinarnim čitanjem između plesa/koreografije te političke i pravne filozofije, i pokušava razumjeti kako umjetnost može biti medij za mikro stvarnosti. Jedna od osnovnih  pretpostavki istraživanja proizlazi iz shvaćanja da zakoni podvlašćuju tijela, njihove pokrete i ono što postaju, kroz naredbe i poslušnost, te da sličnim sredstvima koreografija u plesu kao vrsti umjetnosti također podvlašćuje, ali i omogućuje, subjekte. Stavljajući ples/koreografiju te život i pravo u usporediv odnos, ovo istraživanje ima za cilj osmisliti teorijsko-praktično poetsko istraživanje koje bi moglo postati način proučavanja političke sintakse kojom pokret zauzima mjesto u odnosu između života i prava. Budući da smo subjekti prava, na koji se način omogućuje pokret? Pravo ima utjecaj na naše živote. Pravo određuje i regulira što nam je dopušteno činiti i kako se naši životi potencijalno mogu odvijati. Ovaj projekt istražuje kako zakoni omogućuju i/ili onemogućuju pokret, promatrajući kako su pokreti, geste i radnje uvjetovani od strane pravne matrice koja utječe na to kako se tijela kreću individualno i unutar zajednice.

Varinia Canto Vila (Santiago de Chile, 1976.) bavi se plesom, koreografijom i proučavanjem pokreta. U svojem koreografskom radu istraživala je medijske teme, kao što su aspekt trodimenzionalnosti tijela na pozornici (No Title, 2008.); ograničenost prostora (Beast, 2008.); namjera i želja kao manifestacija autorefleksivnosti kod tijela koje pleše (During Beginning Ending, 2010.); te tijelo u pokretu kao dio teatralnog krajolika u kojem predmetnost stvari može uključiti publiku kako bi doživjela iskustvo taktilne vizije (by getting one’s hands dirty, 2017.). Usporedno s tim razvija i kontinuirano istraživanje ideje proširene koreografije i organizacije pokreta društvenog tijela, te istražuje odnos između prava i pokreta. Surađivala je s Meg Stuart i Damaged Goods na projektima Highway 101 (2000.) i VIOLET (2011.). Trenutačno živi u Čileu.

Umjetničke voditeljice: Sonja Pregrad i Zrinka Šimičić
Producentica: Tea Kantoci
Produkcija: Multimedijalna koliba

Partneri: Akademija dramske umjetnosti Zagreb, Centar za kulturu i film Augusta Cesarca, Festival plesa i neverbalnog kazališta Svetvinčenat, Movement Research, Muzej suvremene umjetnosti Zagreb
Improspekcije2021 podržali su: Grad Zagreb, Ministarstvo kulture RH, Movement Research kroz GPS/Global Practice Sharing program koji financira Trust for Mutual Understanding.
Improspekcije2021 dio su programa Antisezona 21.